loading...
آموزش و نگه داری مرغ عشق
حاج محمدامین بازدید : 89 سه شنبه 14 شهریور 1391 نظرات (0)
اسکلت مرغ عشق 

اسکلت پرندگان متخلخل بوده و داخل این فضاهای خالی به علت ارتباط مستقیمی که با دستگاه تنفس پرنده دارند، هواجریان دارد.
چنین ساختاری باعث شده اسکلت بدون کاهش حجم، وزن کم‌تری داشته باشد و استحکام خود را نیز حفظ کند، به طوری‌که می‌تواند فشار زیاد ماهیچه‌های بال را در هنگام پرواز تحمل می‌کند
حاج محمدامین بازدید : 102 سه شنبه 14 شهریور 1391 نظرات (0)
اسکلت مرغ عشق

به مهره‌های گردنی مرغ عشق توجه کنید. گردن در مرغ عشق‌ها خیلی بلند‌تر از اون چیزیه که به نظر می‌رسه. از طرف دیگه طبق مطالب وبسایت Sauropod Vertebra Picture of the Week، نای در مرغ عشق‌ها بین ماهیچه‌های گردنی محصور نیست و می‌تونه از یک طرف مهره‌ها، به طرف دیگه حرکت کنه.
حاج محمدامین بازدید : 37 یکشنبه 12 شهریور 1391 نظرات (0)
ایجاد نژادهای جدید در مرغ عشق ، چرا و چگونه؟!!

تغییراتی که در جاندار ایجاد میشود بر سه قسم است :

1_تغییراتی که خاصا جاندار والد را متاثر میکند
2_تغییراتی که خاصا جاندار مولود را متاثر میکند
3_تغییراتی که هم والد و هم مولود را تحت تاثیر قرار میدهد.

اصولا موارد 1 و 2 در جانداران با ساختار و اندام های جنسی متمایز رخ میدهد چراکه در این جانداران سلولهای سوماتیک علی القاعده نقش جنسی ندارند (مگر در گیاهان و یا در کلون کردن حیوانات) به همین دلیل تغییراتی که در آنها ایجاد میشود به نسل بعد انتقال نخواهد یافت و همچنین تغییرات ایجاد شده در سلولهای جنسی نیز بر سازه مادر اثر ندارند (البته اگر سلولهای زاینده دستخوش تغییر گردند میتوانند اندام جنسی را دچار دگرگونی کنند) ؛ مورد 3 در تک سلولی ها و موجوداتی رخ می نمایاند که اندامی مجزا برای عمل جنسی ندارند و از سلولهای پیکری برای تولید مثل استفاده میکنند.

چون ما اصولا به دنبال فنوتیپ هایی هستیم که بتوانند به فرزندان نیز انتقال یابند و اصطلاحا نژاد جدید ایجاد کنند خاصا به شرح و بسط موتاسیون و انواع آن می پردازم :

در تعبیر عمومی موتاسیون را تغییرات ناگهانی در ژنوتیپ موجود می دانند،بطوریکه این تغییرات را نتوان از طریق نوترکیبی ژنتیکی توجیه نمود.
اگر موتاسیون ها هرگز اتفاق نمی افتاد موجودات زنده توسعه نیافته و به شرایط مختلف اكولوژیكی سازگار نمی شدند. موتاسیون های خود به خودی كه در طول تاریخ روی داده اند به واسطه تعدادی از پدیده های طبیعی مانند اشعه های یونیزه و اشعه ماوراء بنفش بوده است.
موتاسیون ها چه خود به خودی و چه القایی معمولاً مضر هستند و تمام سلول هایی كه موتاسیون جدید را تولید می كنند در برابر سلول های غیر موتان تمایل به از بین رفتن دارند چون نوع تغییر ژنتیكی حاصل از موتاسیون تا حدودی به صورت تصادفی اتفاق می افتد بنابراین بندرت یك تغییر، توانایی یك ارگانیزم را به زنده ماندن، تولید مثل و رشد و نمو بهبود می بخشد ولی اگر تغییرایجاد شده مفید باشد سلول محتوی مواد ژنتیكی بهبود یافته می تواند نسبت به فرم های قدیمی برتری داشته و ممكن است جایگزین تیپ قدیمی بشود. در اثر نو تركیبی بین مواد ژنتیكی جدید و مواد ژنتیكی سابق یك طیف از انواع جدید ارگانیزم ایجاد می شود. این تیپ ها به شرایط محیطی بهتر سازگار شده و ممكن است زنده مانده و تكثیر یابند و ارگانیزم های كم سازگار از بین بروند. تمامی تغییرات در موجودات زنده نهایتاً توسط موتاسیون انجام می شود نمونه های موجود گیاهان و حیوانات نتیجه اثر متقابل محیط و موتاسیون ها و بازتركیبی ژنهای موتان است (همان پدیده تكامل) سه جزء یا بنیان تكامل عبارتند از :

1- موتاسیون (که در این پست به آن پرداخته می شود)
2- نوتركیبی از طریق دو رگ گیری
3- گزینش اصلاح جاندار (كه می تواند تكامل هدایت شده نامیده شود)

موتاژن ها 
تعدادی عوامل قادرند موتاسیون هایی را در جانداران بوجود آورند. این عوامل كه موتاژن نامیده می شوند برخی از آنها در طبیعت پدیدار شده و موجب جهش های خود به خودی می شوند. عموماً موتاژن ها به 2 گروه فیزیكی و شیمیایی تقسیم می شوند. 

موتاژن های فیزیكی: 
موتاژن های فیزیكی تیپیك انواع مختلفی از اشعه ها هستند و عبارتند از :
1- اشعه ایكس
2- اشعه گاما 
3- اشعه بتا 
4- اشعه نوترونی 
5- نور ماوراء بنفش
تمامی این اشعه ها به استثنای ماوراء بنفش اتم های یك بافت را با گرفتن الكترون از آنها یونیزه می كنند. یونیزاسیون ممكن است تغییر پیوند ایجاد كند و موجب تغییر ساختمان شیمیایی مولكول های ماده وراثتی شود كه نتیجه آن جهش ژن یا شكستن كروموزم و ترتیب مجدد بازهای ازته می باشد.



موتاژن های شیمیایی: 

موتاژنهای شیمیایی به 2 گروه عمده تقسیم می شوند :
1-عوامل آلكیل كننده 
اتیل متان سولفونات 
دی اتیل سولفیت
اتیل رامین
N نیتروزو N اتیل اورتان
N نیتروزوN اتیل اوره
 
2- آنالوگ های بازی 
برومو اوراسیل 
مالیك هیدرازید
سدیم آزید

انواع موتاسیون:


موتاسیون ها به 2 طریق طبقه بندی می شوند یکی را بر اساس تاثیر بر روی فنوتیپ موجود موتانت Mutant و یکی دیگر بر اساس تاثیر بر روی ماده ژنتیکی تقسیم کرداه اند.


تقسیم بندی بر اساس تاثیر برروی فنوتیپ :

Somatic cell mutation & germ cell mutation
Morphological mutations 
Nutritional mutation
Lethal mutation
Conditional mutation

طبقه بندی موتاسیون ها بر اساس تاثیر بر روی ماده ژنتیکی (موتاسیون های هستند که موجب تغییر با حذف در یک یا تعدادی از جفت باز ها می شوند) :

Point mutation
Inducible mutation
Silent mutation
Back mutation(revesion mutation)
Spontaneous mutation

البته نوتركیبی هم در ایجاد نژاد های جدید نقش دارد (حتی می توان گفت که بیش از موتاسیون) که در آتی به آن هم خواهم پرداخت.
حاج محمدامین بازدید : 27 یکشنبه 12 شهریور 1391 نظرات (0)


تشخیص جنسیت

برای فهمیدن جنس نر و ماده این حیوان بهترین گزینه توجه به پوستی است که در بالای منقار قرار دارد ، (و سوراخهای بینی در آن قرار دارد) می باشد.در نوع نر رنگ این پوست آبی تیره و یا بنفش است اما در نوع ماده آبی بسیار روشن با هاله ای سفید در اطراف سوراخهای بینی(بالاخص در ماده های جوان) ٬ قهوه ای یا متمایل به قوه ای است . رنگ آبی این پوست در نوع نر همواره مشخص است البته در نرها مریض و یا پیر این رنگ مات شده و ترکهایی در آن دیده می شود ، اما رنگ این پوست در ماده ها متغیر است در موقع تخم گذاری و در جوانی صاف و روشن تر است و پس از این مدت تیره تر و چروک دار می گردد.

مثال:در تصویر زیر آبی ماده و زرد نر هست.


تعیین جنسیت مرغ عشق

یا:
تعیین جنسیت مرغ عشق

مرغ عشق سمت راست ماده و مرغ عشق سمت چپ نر است.
این هم بینی مرغ عشق های نر:
تعیین جنسیت مرغ عشق
حاج محمدامین بازدید : 19 یکشنبه 12 شهریور 1391 نظرات (0)

از ابتدا به ساکن بیایید قول بدهیم تمام سعی خود را در حفاظت و نگهداری از این موجودات زیبا به عمل بیاوریم و تمام همت خود را بکار ببندیم تا در اثر بی توجهی ، حق زندگی را از آنها نگیریم.

 

خیلی خوب قبل از هر چیز یک سری مطالب رو در این سرفصل براتون قرار میدم تا با اصول کار آشنا بشین :

موطن مرغ عشق

وطن مرغ عشق قاره استرالیاست ، این طوطی موجدار کوچک حدود 160 سال است که به عنوان حیوان خانگی رایج شده . در سال 1840 اولین مرغ عشق ها توسط محقق انگلیسی به نام جان گولد به اروپا برده شد. گولد منطقه اصلی زیست و تولید مثل پرنده را جنوب و جنوب غربی استرالیا میداند ، در این مناطق مرغ عشق های وحشی در فصل بهار در گروههای بزرگ به تولید مثل می پردازند.مدت زمان تولید مثل پرنده به طور غیر مستقیم به بارندگی وابسته است چراکه تخم های نیمه رسیده علوفه ها خوراک جوجه های این پرنده را تشکیل می دهند. مرغ عشق در سوراخ درختان مناطق مناسبی را برای تخمگذاری یافته و شروع به تخمگذاری میکند؛ این پرنده در گروههای بزرگ و در محیطی محدود لانه سازی کرده و شروع به زادآوری می نماید و همانطور که گفته شد تعداد دفعات زادآوری به میزان خوراک مورد نیاز جوجه ها بستگی دارد و در صورت عدم وجود غذای کافی پرندگان دسته جمعی به مناطق دیگر کوچ می کنند.

نگاهی سریع به شروع تکثیر مرغ عشق به دست انسان

اولین مرغ عشق ها را جان گولد در سال 1840 به انگلستان برد و در حدود سال 1846 مرغ عشق به فرانسه وارد شد و با موفقیت مورد تکثیر قرار گرفت ، در سال 1855 مرغ عشق در آلمان تکثیر گردید اما صرف نظر از اولین تکثیرها باید خاطر نشان کرد که هلندی ها و بلژیکی ها بودند که مرغ عشق را اهلی و خانگی کردند . در این مدت و طی اهلی شدن مرغ عشق ، اولین رگه ها و نژادهای مختلف پدیدار شد (لازم به ذکر است که مبحث نژادشناسی مرغ عشق بسیار گسترده بوده و خود نیاز به مقاله ای جداگانه دارد که در آینده ای نزدیک و اگر عمری باقی بود و توفیقی حاصل گردید در این باره مقاله ای بسیار جامع را تهیه خواهم کرد و در دسترس علم پژوهان عزیز قرار خواهم داد).


حاج محمدامین بازدید : 158 یکشنبه 12 شهریور 1391 نظرات (0)

چگونه می توان مرغ عشقها را اهلی (دستی) نمود ؟

برای این کار دو روش وجود دارد و بسته به فرد بکار گیرنده و میزان زمانی که می خواهد برای این کار اختصاص دهد متفاوت می باشد (البته اصول ایجاد رفتار در هر دو مورد یکسان است و تفاوت آنها در مرحله ابتدای آنها می باشد) ؛ من در ذیل هر دو روش را همراه اصول حاکم بر آن توضیح میدهم :

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 96
  • کل نظرات : 32
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 23
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 43
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 43
  • بازدید ماه : 66
  • بازدید سال : 209
  • بازدید کلی : 12,973
  • کدهای اختصاصی